Übersichtsarbeit eingeschlossene Primärstudien

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Publication Thread

SPRAY (A Study of Sativex® for Pain Relief in Patients With Advanced Malignancy)

This thread includes 3 references

Primary study

Unclassified

Zeitung Annals of oncology : official journal of the European Society for Medical Oncology / ESMO
Year 2011
BACKGROUND: A pilot study (NCT00316563) to determine if delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) can improve taste and smell (chemosensory) perception as well as appetite, caloric intake, and quality of life (QOL) for cancer patients with chemosensory alterations. PATIENTS AND METHODS: Adult advanced cancer patients, with poor appetite and chemosensory alterations, were recruited from two sites and randomized in a double-blinded manner to receive either THC (2.5 mg, Marinol(®); Solvay Pharma Inc., n = 24) or placebo oral capsules (n = 22) twice daily for 18 days. Twenty-one patients completed the trial. At baseline and posttreatment, patients completed a panel of patient-reported outcomes: Taste and Smell Survey, 3-day food record, appetite and macronutrient preference assessments, QOL questionnaire, and an interview. RESULTS: THC and placebo groups were comparable at baseline. Compared with placebo, THC-treated patients reported improved (P = 0.026) and enhanced (P < 0.001) chemosensory perception and food 'tasted better' (P = 0.04). Premeal appetite (P = 0.05) and proportion of calories consumed as protein increased compared with placebo (P = 0.008). THC-treated patients reported increased quality of sleep (P = 0.025) and relaxation (P = 0.045). QOL scores and total caloric intake were improved in both THC and placebo groups. CONCLUSIONS: THC may be useful in the palliation of chemosensory alterations and to improve food enjoyment for cancer patients.

Publication Thread

GW Pharmaceuticals Ltd. [provisional name] (THC/CBD oromucosal spray for terminal cancer-related pain [provisional name])

This thread includes 4 references

Primary study

Unclassified

Zeitung Journal of clinical oncology : official journal of the American Society of Clinical Oncology
Year 2006
PURPOSE: To compare the effects of cannabis extract (CE), delta-9-tetrahydrocannabinol (THC), and placebo (PL) on appetite and quality of life (QOL) in patients with cancer-related anorexia-cachexia syndrome (CACS). PATIENTS AND METHODS: Adult patients with advanced cancer, CACS, weight loss (> or = 5% over 6 months), and Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) performance status (PS) < or = 2 were randomly assigned (2:2:1) to receive CE (standardized for 2.5 mg THC and 1 mg cannabidiol) or THC (2.5 mg) or PL orally, twice daily for 6 weeks. Appetite, mood, and nausea were monitored daily with a visual analog scale (VAS); QOL was assessed with the European Organisation for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire C30 (composite score: questions 29 and 30). Cannabinoid-related toxicity was assessed every 2 weeks. RESULTS: Of 289 patients screened, 243 were randomly assigned and 164 (CE, 66 of 95 patients; THC, 65 of 100 patients; and PL, 33 of 48 patients) completed treatment. At baseline, groups were comparable for age (mean, 61 years), sex (54% men), weight loss (32% > or = 10%), PS (13% ECOG = 2), antineoplastic treatment (50%), appetite (mean VAS score, 31/100 mm), and QOL (mean score, 30/100). Intent-to-treat analysis showed no significant differences between the three arms for appetite, QOL, or cannabinoid-related toxicity. Increased appetite was reported by 73%, 58%, and 69% of patients receiving CE, THC, or PL, respectively. An independent data review board recommended termination of recruitment because of insufficient differences between study arms. CONCLUSION: CE at the oral dose administered was well tolerated by these patients with CACS. No differences in patients' appetite or QOL were found either between CE, THC, and PL or between CE and THC at the dosages investigated.

Primary study

Unclassified

Zeitung Annals of internal medicine
Year 2003
HINTERGRUND: Cannabinoid Verwendung potenziell verändern HIV-RNA-Spiegel durch zwei Mechanismen: Immunmodulation oder Cannabinoid-Protease-Inhibitor-Wechselwirkungen (weil beide teilen P-450 Stoffwechselwege Cytochrom). ZIEL: Um die kurzfristigen Auswirkungen von Marihuana geraucht auf die Viruslast bei HIV-infizierten Patienten zu bestimmen. DESIGN: randomisierte, placebo-kontrollierte, 21-Tage-Interventionsstudie. EINSTELLUNG: Die stationäre General Clinical Research Center an der San Francisco General Hospital, San Francisco, Kalifornien. TEILNEHMER: 67 Patienten mit HIV-1-Infektion. Intervention: Die Teilnehmer wurden nach dem Zufallsprinzip einer 3,95%-Tetrahydrocannabinol Marihuanazigarette zugewiesen, ein 2,5-mg Dronabinol (Delta-9-Tetrahydrocannabinol) Kapsel oder eine Placebo-Kapsel dreimal täglich vor den Mahlzeiten. MAßE: HIV-RNA-Spiegel, CD4 + und CD8 +-Zell-Untergruppen und pharmakokinetischen Analysen der Protease-Inhibitoren. ERGEBNISSE: 62 Teilnehmer der Studie wurden für den primären Endpunkt (Marihuana-Gruppe, 20 Patienten; Dronabinol-Gruppe, 22 Patienten und Placebo-Gruppe, 20 Patienten). Baseline HIV RNA-Ebene weniger als 50 Kopien / ml für 36 Teilnehmer (58%) und die durchschnittliche CD4 +-Zellzahl betrug 340 x 109 Zellen / L. Wenn für die Baseline-Variablen eingestellt, war die geschätzte mittlere Effekt im Vergleich zu Placebo bei Änderung in log10 Viruslast von der Basislinie bis Tag 21 -0.07 (95% CI, -0,30 bis 0,13) für Marihuana und -0.04 (CI, -0,20 bis 0,14) für Dronabinol. Die bereinigten durchschnittlichen Veränderungen der Viruslast in Marihuana und Dronabinol im Vergleich zu Placebo waren 15% (CI, -50% bis 34%) und -8% (CI, -37% bis 37%), beziehungsweise. Weder noch CD4 + CD8 +-Zellzahl erschien belastet von den Cannabinoiden beeinflusst werden. FAZIT: Räucherfisch und orale Cannabinoide nicht zu sein scheinen bei Menschen mit einer HIV-Infektion unsicher in Bezug auf HIV-RNA-Spiegel, CD4 + und CD8 + Zellen oder Protease-Inhibitor Ebenen über einen 21-tägigen Behandlung.

Primary study

Unclassified

Zeitung Journal of clinical oncology : official journal of the American Society of Clinical Oncology
Year 2002
PURPOSE: To determine whether dronabinol administered alone or with megestrol acetate was more, less, or equal in efficacy to single-agent megestrol acetate for palliating cancer-associated anorexia. PATIENTS AND METHODS: Four hundred sixty-nine assessable advanced cancer patients were randomized to (1) oral megestrol acetate 800 mg/d liquid suspension plus placebo, (2) oral dronabinol 2.5 mg twice a day plus placebo, or (3) both agents. Eligible patients acknowledged that loss of appetite or weight was a problem and reported the loss of 5 pounds or more during 2 months and/or a daily intake of less than 20 calories/kg of body weight. RESULTS: Groups were comparable at baseline in age, sex, tumor type, weight loss, and performance status. A greater percentage of megestrol acetate-treated patients reported appetite improvement and weight gain compared with dronabinol-treated patients: 75% versus 49% (P = .0001) for appetite and 11% versus 3% (P = .02) for >= 10% baseline weight gain. Combination treatment resulted in no significant differences in appetite or weight compared with megestrol acetate alone. The Functional Assessment of Anorexia/Cachexia Therapy questionnaire, which emphasizes anorexia-related questions, demonstrated an improvement in quality of life (QOL) among megestrol acetate-treated and combination-treated patients. The single-item Uniscale, a global QOL instrument, found comparable scores. Toxicity was also comparable, with the exception of an increased incidence of impotence among men who received megestrol acetate. CONCLUSION: In the doses and schedules we studied, megestrol acetate provided superior anorexia palliation among advanced cancer patients compared with dronabinol alone. Combination therapy did not appear to confer additional benefit.

Publication Thread

Volicer et al [provisional name] (Dronabinol for Alzheimer's disease [provisional name])

This thread includes 2 references

Primary study

Unclassified

Zeitung AIDS research and human retroviruses
Year 1997
Diese randomisierte, open-beschriftet, multizentrischen Studie wurde entworfen, um die Sicherheit und Pharmakokinetik von Dronabinol zu beurteilen (Marinol) Tabletten und Megestrolazetat (Megace) mikronisiertes Tabletten, allein und in Kombination, für die Behandlung von HIV-Wasting-Syndrom. Gewicht und Lebensqualität wurden ebenfalls Daten gesammelt. Zweiundfünfzig Patienten (mittlere CD4 + count, 59 Zellen / Mikroliter) wurden randomisiert einer von vier Behandlungsgruppen: Dronabinol 2,5 mg zweimal pro Tag (D); Megestrolazetat 750 mg / Tag (M750); Megestrolazetat 750 mg / Tag + Dronabinol 2,5 mg zweimal pro Tag (M750 + D); oder Megestrolazetat 250 mg / Tag + Dronabinol 2,5 mg zweimal pro Tag (M250 + D). Nach Therapiebeginn, 47 Patienten für mindestens ein Besuch zurückgekehrt, und 39 den geplanten 12 Wochen Studienaufenthalte. Auftreten von Nebenwirkungen, ein Behandlungsabbruch, neue AIDS-definierenden Bedingungen oder CD4 + T-Lymphozyten Veränderungen waren statistisch nicht signifikant unter die Arme. Schwerwiegende unerwünschte Ereignisse bewertet als im Zusammenhang mit inbegriffen CNS Ereignisse (z. B., Verwirrung, Angst, emotionale Labilität, Euphorie, Halluzinationen) und die Beurteilung zu verwandten Megestrol Acetat enthalten Dyspnoe Dronabinol, Veränderungen der Leberenzymwerte und Hyperglykämie. Das mittlere Gewicht Veränderung + / - SE über 12 Wochen wie folgt: D, -2,0 + / - 1,3 kg; M750, 6,5 + / - 1,1 kg; M750 + D, 6,0 + / - 1,0 kg; und M250 + D, -0.3 + / - 1,0 kg (Unterschied zwischen den Behandlungsgruppen, p = 0,0001). Die pharmakokinetischen Parameter gemessen nach 2 Wochen der Therapie für M750 waren Cmax = 985 ng / ml und die AUC = 22.487 ng xh / ml und für Dronabinol und sein aktiver Metabolit (HO-THC), bzw. waren Cmax = 2,01; 4,61 ng / ml und die AUC = 5,3; 23,7 ng xh / ml. Für Megestrolazetat, aber nicht Dronabinol, gab es eine positive Korrelation in Woche 2 zwischen den beiden Cmax und AUC mit jeder der folgenden: (1) Gewicht ändern, (2) Frühstück visuellen Analogskala für den Hunger (VASH) Ergebnis und (3 ) Abendessen VASH Gäste.

Primary study

Unclassified

Zeitung Journal of pain and symptom management
Year 1995
Die Wirkungen von Dronabinol auf den Appetit und Gewicht wurden in 139 Patienten mit AIDS-bedingten Anorexie und> oder = 2,3 kg Gewichtsverlust in einer multi-institutionellen Studie ausgewertet. Die Patienten wurden randomisiert 2,5 mg Dronabinol zweimal täglich oder Placebo. Patienten bewerteten Appetit, Stimmung und Übelkeit durch die Verwendung eines 100-mm visuellen Analogskala 3 Tage wöchentlich. Die Wirksamkeit war in 88 auswertbaren Patienten. P =; Dronabinol wurde mit gesteigerter Appetit über dem Ausgangswert (38% vs 8% für Placebo, p = 0,015), Verbesserung der Stimmung (10% vs 2%, P = 0,06) und verminderte Übelkeit (20% vs 7% verbunden 0,05). Gewicht war in Dronabinol Patienten stabil, während Placebogruppe hatte eine mittlere Verlust von 0,4 kg (P = 0,14). Von den Patienten, Dronabinol, 22%> oder = 2 kg zugenommen, verglichen mit 10,5% der Placebo-Gruppe (p = 0,11). Die Nebenwirkungen waren meist leicht bis mäßig ausgeprägt (Euphorie, Schwindel, denken Anomalien), es gab keinen Unterschied in die Therapie zwischen Dronabinol (8,3%) und Placebo (4,5%) Empfänger. Dronabinol erwies sich als sicher und wirksam für Anorexie mit Gewichtsverlust bei Patienten mit AIDS assoziiert.